město Javorník
nám. Svobody 134
790 70 Javorník
Telefon: 584 440 144
Email: podatelna@mestojavornik.cz
ÚŘEDNĚ STANOVENÉ MÍSTNOSTI PRO SŇATEČNÉ OBŘADY
Zámek Jánský Vrch
Tančírna
Obřadní síň MěÚ Javorník
Zrcadlový sál kulturního domu
Sňatečné obřady
těší nás, že zvažujete učinit tak důležitý životní krok, jako je vstup do manželství, v našem městě.
Kontakt :
IČ: 00302708 DIČ: CZ00302708
19-6321841/0100 (KOMBCZPP)
http://www.mestojavornik.cz/ Datová schránka: ejmbdvv
Manželství se uzavírá svobodným projevem vůle muže a ženy, kteří hodlají vstoupit do manželství. Sňatečný obřad je veřejný a slavnostní, činí se v přítomnosti dvou svědků. Snoubenci při něm uvedou, že jim nejsou známy překážky, které by jim bránily uzavřít manželství, že navzájem znají svůj zdravotní stav a zvážili uspořádání budoucích majetkových poměrů, svého bydlení a hmotné zajištění po uzavření manželství.
Na území České republiky lze uzavřít manželství formou občanského nebo církevního sňatku.
Občanský sňatek lze uzavřít před starostou/primátorem, místostarostou/náměstkem primátora nebo pověřeným členem zastupitelstva obce za přítomnosti matrikářky, v jejímž správním obvodu se manželství uzavírá.
Církevní sňatek lze uzavřít před osobou pověřenou oprávněnou církví nebo náboženskou společností.
Snoubenci před uzavřením manželství předkládají matričnímu úřadu dotazník k uzavření manželství a potřebné předepsané doklady, jimiž prokazují právní způsobilost k uzavření manželství. Rozsah předkládaných dokladů je upraven zákonem č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Ostatní potřebné údaje o snoubenci čerpá matriční úřad úřední cestou – ze základního registru obyvatel a informačních systémů.
V případě uzavření církevního sňatku snoubenci zároveň požádají o vydání Osvědčení o splnění všech požadavků zákona pro uzavření platného sňatku před orgánem církve. Osvědčení vydává matriční úřad, v jehož správním obvodu bude manželství uzavřeno a má platnost 6 měsíců ode dne jeho vydání.
Sňatečné obřady v matričním obvodu Javorník zajišťuje matrikářka:
- Marcela Minksová, tel. 584458794, Lenka Kopřivová, tel. 584458799,
e-mail: matrika@mestojavornik.cz
Stanovení úředně určených místností a doby pro uzavírání manželství na území Města Javorník v roce 2024
Obřadní síň MěÚ Javorník
Úředně stanovené dny pro uzavírání manželství na území Města Javorník v roce 2024
- každý pátek v měsíci
Při uzavření manželství na jiném vhodném místě nebo v jinou dobu než je úředně stanovená, se vybírá správní poplatek 3 000 Kč.
V úředně stanovený den a v úředně stanovené místnosti je uzavření manželství zdarma.
Seznam oddávajících matričního úřadu:
- Mgr. Irena Karešová – starostka města
- Jiří Jura – místostarosta města
Seznam oddávajících nematričních úřadů včetně úředně stanoveného dne a úředně stanovené místnosti pro oddávání pro volební období 2022 - 2026:
Obecní úřad Bílá Voda
- Ing. Miroslav Kocián - starosta obce
Úředně stanovený den – kdykoliv, úředně stanovená místnost – kdekoliv na území obce
Obecní úřad Uhelná
- Bc. Zdeněk Hořava - starosta obce
Úředně stanovený den – kdykoliv, úředně stanovená místnost – kdekoliv na území obce
Obecní úřad Bernartice
- Mgr. Aleš Chromík - starosta obce
Úředně stanovený den – kdykoliv, úředně stanovená místnost – kdekoliv na území obce
Obecní úřad Vlčice
- Ing. Josef Fojtek- starosta obce
Úředně stanovený den – kdykoliv, úředně stanovená místnost – kdekoliv na území obce
ÚŘEDNĚ STANOVENÁ MÍSTNOST
Obřadní síň Městského úřadu Javorník, nám. Svobody 134, Javorník
SVATBY V OBŘADNÍ SÍNI
OBŘADNÍ SÍŇ Městského úřadu Javorník
Kapacita obřadní síně: cca 60 osob (z toho k sezení 32 míst)
Za pronájem se neplatí.
UZAVŘENÍ MANŽELSTVÍ MIMO ÚŘEDNĚ STANOVENOU MÍSTNOST
ZRCADLOVÝ SÁL KULTURNÍHO DOMU
KAPACITA: 40 MÍST
Nájemné za pronájem: 2000 Kč
Pokud se ovšem rozhodnete pro svatební obřad v netradičním prostředí, i v tomto případě Vám rádi vyhovíme. Můžete mít romantickou svatbu v přírodě, v romantické zahradě, či ve stylové restauraci nebo zahradním posezení, které se nachází ve správním obvodu našeho matričního úřadu, a které úřad shledá jako vhodné pro konání svatebního obřadu. Jedná se tedy, mimo Javorník a jeho částí, o obce Bílá Voda, Vlčice, Uhelná a Bernartice. Zkušenosti máme s obřady na Tančírně v Račím údolí, na zámku Jánský Vrch, v Dittersové zahradě, v Centru volnočasových aktivit – Bernartice, v zámeckém parku ve Vlčicích, lomě Pelnář v Uhelné, rybníky biocentrum Střední díly v Javorníku, centrum volnočasových aktivit v Bernarticích, Čertovy kazatelny, u kaple sv. Antonína Paduánského, které splňují všechny požadavky na romantickou svatbu v přírodním prostředí.
CVA - CENTRUM VOLNOČASOVÝCH AKTIVIT – Bowling Bernartice
CVA – Bowling Bernartice, tel. 723700190
DITTERSOVA ZAHRADA
Výše nájemného za konání svatebních obřadů v Dittersové zahradě 2 000 Kč.
Pronajimatel: město Javorník.
Spojte začátek své společné cesty životem se zámkem Jánský Vrch v Javorníku a oslavte
tak nejhezčí den svého života, udělejte si jej ještě krásnějším. Uzavřete svůj manželský svazek na starobylém letním sídle vratislavských biskupů a arcibiskupů v honosných sálech zámku. Přijďte se vyfotografovat při nejrůznějších slavnostních příležitostech. Věříme, že krásné
a důstojné prostředí vytvoří tu nejlepší kulisu k prožití této významné události.
https://www.zamek-janskyvrch.cz
Správa SZ Jánský Vrch v Javorníku nabízí obřady ve variantách:
BIOCENTRUM STŘEDNÍ DÍLY
TÁNČÍRNA, RAČÍ ÚDOLÍ
Tančírna v Račím údolí, dříve Georgshalle, je secesní restaurace s tanečním sálem, která se nachází v Račím údolí u Javorníka v Rychlebských horách.
Ceny pronájmu: tancirna@bernartice.eu
Tančírna v Račím údolí „Srdce Rychlebských hor“ Javorník 790 70
e-mail: tancirna@bernartice.eu
telefon: 583 034 125
Zřícenina hradu RYCHLEBY ČERTOVY KAZATELNY
KAPLE SV. ANTONÍNA PADUÁNSKÉHO BORŮVKOVÁ HORA
UHELNÁ – HRANIČKY
KAPLE SVATÉHO ROCHA – UHELNÁ, ČERVENÝ DŮL
UHELNÁ – LOM PELNÁŘ
UHELNÁ – NOVÉ VILÉMOVICE
VLČICE – PARK
Pozor! V případě, že nebudete mít občanské průkazy u sebe nebo nebudou platné, nemůže se svatební obřad uskutečnit. Pokud nemáte nikoho, kdo ponese snubní prsteny, předejte je matrikářce.
Podle pokynů pořadatele (při svatbě na úřadě to je matrikářka) se svatební hosté způsobně přemístí na místo obřadu. Starší hosté se tam posadí, mladší mohou při nedostatku místa stát. První řady jsou vyhrazeny blízké rodině snoubenců.
Sňatečný obřad trvá přibližně 15 minut až 30 minut
Začátek obřadu ohlásí hudba, kterou si sami vyberete.
Pořadí příchozích při svatebním obřadu:
Pokud přemýšlíte nad tím, kdo jde s kým při svatebním obřadu a máte úplné rodinné vazby, je správné pořadí toto:
Pokud v rodině nemáte úplné vazby, budete muset složení dvojic upravit.
Před „oltářem“ zůstávají stát snoubenci, svědkové a družičky (v případě dětí před svědky, v případě dospělých družiček za svědky, nebo po jejich boku). Matrikářka vás a svědky představí oddávajícímu.
Po představení následuje svatební řeč oddávajícího.
Po svatební řeči následuje samotný svatební slib. Oddávající se ptá: “Tážu se vás pane ženichu [jméno příjmení], zda vstupujete dobrovolně do manželství se zde přítomnou slečnou/paní [jméno příjmení]?”. Pokud zní odpověď ženicha „ano“, táže se stejným způsobem i nevěsty. Při souhlasu obou snoubenců oddávající prohlásí sňatek za právoplatně uzavřený.
Na důkaz uzavřeného manželství jsou snoubenci vyzváni k výměně snubních prstýnků. Zde je opět první na řadě ženich. Navléká prstýnek nevěstě na prsteníček levé ruky, poté podobně nevěsta navléká prstýnek ženichovi.
Následuje první manželské políbení (většinou odměněné potleskem hostů).V případě, že nevěsta závoj, sundává jej ženich poprvé až před polibkem.
Aby bylo manželství úředně dokonáno, je třeba podepsat protokol o uzavření manželství. Jako první svůj podpis načrtne ženich, hned po něm nevěsta, svědek ženicha a svědkyně nevěsty. Následuje ještě oddávající a matrikářka. Drtivá většina nevěst (více, než 90%) přejímá po svatbě příjmení manžela. Pokud se tak stalo, nevěsta se zde podepisuje nejprve svým novým příjmením a pak tím rodným.
Po podpisu přichází na řadu první novomanželský přípitek (tedy, pokud si připíjet chcete). Připíjí novomanželé, svědci a oddávající s matrikářkou.
Je dobré mít ve skleničkách předem nalito, případně mít domluvený personál na vystřelení špuntu během posledních podpisů svědků, nebo k donášce již nalitých sklenic.
Gratulacemi svatební obřad fakticky končí. První přání přijímají novomanželé (vždy v pořadí první nevěsta a druhý ženich!) od oddávajícího a matrikářky. Pak k novomanželům přistupují jednotlivě zbývající svatebčané a hosté.
Odchod ze svatebního obřadu nemá na rozdíl od příchodu tak pevná pravidla. Koná-li se na místě, které je třeba opustit, utvoří svatebčané „špalír“. Z něj pro štěstí a požehnání házejí na novomanžele rýži, pšenici, okvětní lístky, nebo konfety. Podle svatebních tradic a zvyků právě tento přináší novomanželům plodnost a bohatství. Ovšem ne všude je vítán. Zákaz očekávejte na hradech a zámcích, omezení na plody přírody (rýže, obilí) v zahradách, kde zahradních nehodlá vybírat papírové konfety z trávníku.
Komu to hlásit změny příjmení a jaké termíny si pohlídat?
Svatba obnáší zhruba pro polovičku lidí, kteří ji podstoupí – častěji ženy – změnu příjmení. Jaká pravidla je při tom potřeba dodržet, jsme vám radili před časem:
Občanský průkaz, řidičský průkaz a cestovní pas
Mezi základní doklady, které byste měli po svatbě a změně příjmení vyměnit, patří občanský průkaz, řidičský průkaz a cestovní pas.
Při výměně všech dokladů byste měli dodržet určité lhůty. O nový občanský průkaz je potřeba požádat do patnácti dní od vydání oddacího listu. Vydání nového občanského průkazu je zdarma, potřebovat nebudete ani fotografii.
Změnu příjmení je potřeba do deseti dní nahlásit také v registru vozidel. Žádost lze opět podat na kterémkoli obecním úřadě s rozšířenou působností.
Nejdelší lhůta platí u cestovních pasů – doklad se starým jménem je platný ještě tři měsíce po svatbě. Za nový pas zaplatíte správní poplatek 600 korun a standardní lhůta pro vydání dělá třicet dní. Úřady zároveň umožňují vydání ve zkrácené lhůtě šesti dní, expresní služba ovšem přijde poměrně draho. Poplatek je 4000 korun.
Tomu z novomanželů, který po svatbě mění jméno a stav, se ihned po obřadu odstřihne růžek občanského průkazu. Pokud jen pár dní po svatbě odjíždíte do ciziny v rámci Evropské unie a nemáte pas, nejspíš vás napadne, jestli ostříhaná občanka na letišti projde. Podle zákona se takto označený doklad nepovažuje za poškozený nebo zničený, takže občanka platí dál. „Do jednotlivých členských států Evropské unie byly zaslány vzory občanských průkazů k notifikaci. Notifikací se rozumí oznámení o všech vzorech platných osobních dokladů, na které je možno cestovat v rámci států Evropské unie, tedy i oznámení o platnosti občanského průkazu s oddělenou vyznačenou částí. Přesto ministerstvo doporučuje využívat při cestování občanku vcelku nebo pas. Pro případ, že by vás za hranicemi kontrolovala policie. „V případě prokazování totožnosti držitele ve státě Evropské unie by mohl být ustřižený roh považovaný za vyznačení neplatnosti občanského průkazu, anebo za jeho poškození. V těchto případech doporučujeme k cestě do států Evropské unie použít cestovní pas.
Finanční úřad, okresní správa sociálního zabezpečení i katastrální úřad by se o změně příjmení měly dozvědět díky centrálnímu registru obyvatel. To samé platí i v případě živnostenského úřadu.
Údaje z registru dostávají i zdravotní pojišťovny, přesto ze zákona platí povinnost změnu příjmení nejpozději do třiceti dní nahlásit. Zároveň byste měli požádat o novou kartičku pojištěnce. Žádost spolu s oznámením můžete pojišťovně doručit písemně nebo se zastavit na kterékoli pobočce. Nová kartička pojištěnce vám pak přijde poštou nebo si ji osobně vyzvednete opět na pobočce pojišťovny.
Pokud pro komunikaci s úřady využíváte datovou schránku, změna příjmení by se měla díky registru obyvatel automaticky promítnout i zde.
Ani tím ale kolečko obíhání institucí (většinou) nekončí. O změně byste měli informovat také svoji banku, mobilního operátora nebo dodavatele energií. Obecně platný postup ovšem neexistuje – každá z institucí má nastavená vlastní pravidla. „Při změně příjmení je zapotřebí, aby se klient dostavil s novým občanským průkazem na obchodní místo. Vyhotoví mu zde nové Osobní údaje
a Podpisový vzor – i ten je zapotřebí změnit, pokud se změnilo příjmení.
Ačkoli v těchto případech neplatí žádné konkrétní lhůty, změnu příjmení se vyplatí nahlásit co možná nejdřív. „Nahlásit změnu příjmení je opravdu důležité, protože to může ušetřit spoustu starostí v budoucnu.
Návštěvnost:
ONLINE:5
DNES:270
TÝDEN:6198
CELKEM:2391513